9 sierpnia 2017

25 dodatków do omletu, czyli jak usmażyć omlet doskonały

Białkowy omlet z małej patelni z dodatkiem świeżego szpinaku fot. D.Szymborska


Uwielbiam jajka, w każdej postaci. Cieszę się, że ostatnio przestano straszyć złym cholesterolem, ważna była i jest akcja uświadamiania jakie mają życie kury, co te jajka znoszą. Od bardzo dawna nie kupuję jajek z cyferką jeden, szukam „zerówek”, ze wsi przywożę zapasy…. A ulubioną formą zjadania jajek są…OMLETY.

Niby banalnie proste – ot wymieszać jajka i usmażyć, ale….diabeł tkwi nie tylko w jajku, ale w dodatkach i  zamieszkuje też na patelni.

To po kolei – jajka od wybieganej kury – to oczywiste, dalej dodatki – tutaj trzeba zachować umiar, bo owszem – omletem „ze wszystkim” to się najem,y ale to nie daje gwarancji, że będzie najsmaczniejszy. Dalej można przygotować omlet z samych białek, ja nigdy nie robię wersji z odżywkami białkowymi ani nie dodaję mąki...

To co jest super w przygotowywaniu omletów to, to, że jest tyle sposobów i dodatków, że można by jeść omlet codziennie przez cały rok i to bez powtórek!!!

A jeszcze w kwestii przygotowywania – albo przewracamy (np. na patelni teflonowej) albo na żelaznej zapiekamy górę omletu w piekarniku – co kto woli!

Oto lista dodatków z uzasadnieniem dlaczego warto je dorzucić na patelnię, część z nich z tych bardziej oczywistych część mniej, kolejność alfabetyczna, żeby było „sprawiedliwie”:

1.     Awokado – wystarczy obrać ze skórki, wyciągnąć pestkę i pokroić w plasterki, lepiej smakuje z omletem białkowym,

2.     Boczek – zarówno taki krojony w kostkę jak i w plastrach – w obydwu przypadkach najpierw wytopić tłuszcz, przed dodaniem do masy jajecznej wylanej na patelnię,

3.     Botwinka – kilka listków zwykły omlet ożywi i sprawi, że będzie bardziej wiosenny,

4.     Brokuły – świeże czy mrożone zblanszowane i pokrojone w plasterki są świetnym dodatkiem,

5.     Cebula – posiekana, zeszklona na maśle,

6.     Chorizo – świetna, hiszpańska kiełbasa, która z pewnością doda pikantnego smaku, najlepiej wcześniej lekko ją podsmażyć na po pozyskanym tłuszczu usmażyć omlet,

7.     Cukinia – do omletu prowansalskiego pasuje idealnie, ale to bardziej danie niż jajka na szybko,

8.     Figi – są idealnym dodatkiem do omletu białkowego, ja obieram je ze skórki i kroję w cieniutkie plasterki, uwaga omlet pozostaje dalej wytrawny, normalnie solimy białka,


9.     Groszek zielony – może być z puszki albo mrożony, ten drugi trzeba na 2 minuty wrzucić do wrzątku i potem odcedzić i wrzucić do omletu,

10. Kimchi – nagle ze zwykłego omletu mamy danie kuchni azjatyckiej,

11. Kurczak  - najlepiej mięso rwane (widelcem) dodatek zmieniający omlet w danie bardziej lunchowe,

12. Kurki – bardzo, bardzo starannie umyte i potem usmażone na maśle, można dodać odrobinę koperku, ale nie koniecznie,

13. Łosoś – wędzony, wypływany i porwany na małe kawałki,

14. Nowalijki – tak, tak szczypiorek, rzodkiewka to wszystko pasuje do omletu pod warunkiem, że zapieka się go w piecu, dzięki temu wiosenne warzywa będą jędrne i będą dobrze smakowały,

15. Papryka – konserwową starannie odsączyć z zalewy, świeżą kroić w słupki najlepiej,

16. Pieczarki – wcześniej koniecznie podsmażone na maśle, woda odlana i idealny dodatek gotowy,

17. Pomidory – suszone na słońcu, te w oliwie wystarczy pokroić na paseczki, te suche bez oliwy trzeba wcześniej namoczyć we wrzątku, świeże też się nadają, wersja koktajlowa nie wymaga moczenia we wrzątku i obierania ze skórki,

18. Pstrąg – wędzona ryba jest świetnym omletowym dodatkiem, trzeba tylko bardzo, bardzo staranie przejrzeć czy nie ma w kawałkach pstrąga ości,

19. Rukola – świetny dodatek, należy ją ułożyć na już usmażonym omlecie, podobnie jak dodatek do pizzy,

20. Ser – ja najbardziej lubię tarty cheddar, ale mozzarella też pasuje – trzeba tylko uważać z ilością, do białkowych omletów polecam dodawanie sera pleśniowego, świetna też jest kruszona feta,

21. Szparagi – najlepiej zielone wcześniej zblanszowane, to nie jest najszybszy dodatek bo najpierw trzeba ułamać zdrewniałą końcówkę, potem obrać (jak mają łuski), potem wrzucić na moment do osolonej i posłodzonej wody i dopiero wtedy nadają się jako dodatek do omletu,

22. Szpinak – w dwóch wersjach – albo świeże liście – to bardziej pasuje do omletu białkowego, lub podsmażony na maśle z pieczonym czosnkiem i gałką muszkatołową – jeżeli chcecie użyć mrożonego to tylko takiego w liściach, papka nie pasuje do omletu,

23. Szynka – pokrojona w kostkę lub z plasterków pokrojona w paseczki, świetny dodatek dla wielbicieli mięsnych omletów, jamon czy prosciutto również się nadają do omletów,

24. Wakame – glony świetnie pasują do omletu białkowego, trzeba je odsączyć na ręczniku papierowym,

25. Ziemniaki – tutaj powoli zbliżamy się do tortilli de patatas – czyli ugotowane ziemniaki, pokrojone w kostkę z dodatkiem masy jajecznej – gruby, hiszpański omlet.

Bo, że sól i w większości przypadków pieprz też się przyda, to wiadomo, prawda?

Polecam sprawdzanie różnych patelni, to mit, że z jednego jajka nie można zrobić omletu – można! Owszem nie będzie zbyt wysoki, ale usmażony na maśle, odsączony z tłuszczu na ręczniku papierowym będzie naprawdę bardzo, bardzo smaczny!


Powodzenia omletowego, bo każdy omlet jest inny i oby każdy pyszniejszy od poprzedniego….

A tutaj link do działu OMLETY - KLIK

3 komentarze:

  1. Dla mnie na liście brakuje banana - uwielbiam omlet z bananem :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. serio? omlet na słodko? sam białkowy? nigdy takiego nie jadłam :)

      Usuń
    2. Serio :) 2 jajka rozbełtane + pognieciony banan, polecam :)

      Usuń

On Egin znaczy smacznego Topa na zdrowie! A TRI to triathlon! Czyli o tym wszystkim jest ten blog!
Dziekuję bardzo za komentarz.

zapraszam również na facebook:) https://www.facebook.com/oneginetatopa