TRYB JASNY/CIEMNY

Biegowe plany treningowe – jak wybrać i nie zwariować!

"Moje" plany biegowe fot. D.Szymborska



By biegać trzeba mieć plan. Bardziej skomplikowany niż – wychodzę z domu i truchtam po lesie przez godzinę. To dobre na sam początek gdzie bieganie przez godzinę jest nie lada wyzwaniem. Od czegoś trzeba zacząć. Ja uwielbiam czytać, analizować i porównywać plany treningowe. Wybrałam 6, które moim zdaniem są warte uwagi.

Higdon  - plany dla maratończyków. Stosunkowo nudne, przewidywalne – moim zdaniem stosowanie się do nich zapewnia sukcesy biegowe.

Plany pisane specjalnie dla kobiet (Complete Guide to Women’s Running) – ciekawe, zróżnicowane pod względem trudności, uwzględniające to, że może to właśnie jest ten moment gdy dziewczyna zaczyna biegać.

Matt Fitzgerald – o tutaj to prawdziwe wyzwanie gimnastyczno – biegowe. To nie jest plan w stylu OBW 5km i 10x100 rytm – to jest plan całościowy. Skomplikowane, wymagające, mi się bardzo podoba bo bieganie to nie tylko rozwijanie mięśni nóg.

Galloway – tutaj to sama nie wiem. Z jednej strony po co maszerować, jak można biec, z drugiej tuptając troszeczkę zamiast udając przed sobą i innymi, że się biegnie można uzyskać lepsze czasy. Pozostaje wtedy odpowiedź na trudne pytanie – czy przebiegłam czy przeszłam maraton?

Daniels – sensowne podejście do biegania, mega skomplikowane, naukowe podejście do fizjologii biegacza. Jednocześnie ciekawe obserwacje, trudne do powtórzenia ćwiczenia oddechowe. To są plany dla biegaczy zaawansowanych.

Runner’s World – akurat skończyłam czytać numer styczniowy (UK) a tam fajne plany, 16 tygodni przygotowań do maratonu, z uwzględnieniem różnych poziomów. Plan biegowy mniej gimnastyczny, dla tych którzy bieganie traktują rekreacyjnie ale zależy im na wynikach. Plany z tych rozsądnych i możliwych do wykonania dla osób pracujących a nie tylko biegających.

Pozostaje jeszcze rozpisywanie swoich planów – chyba najfajniejsze. Są też niezliczone strony internetowe z planami. Myślę, że najważniejszy jest rozsądek, dobre planowanie i realistyczne plany biegowe. Biegacz to nie jogger zatem trzeba podejść do treningu poważnie. Często małe zmiany, wprowadzenie zabaw biegowych, urozmaicenie treningu przekłada się na olbrzymią poprawę wyników. A i jeszcze najważniejsze, ja planu treningowego nie wybieram sobie o tak sobie, tylko z myślą o konkretnym starcie, zawodach!

5 książek i jedno pisemko fot. D.Szymborska

Komentarze

  1. Jak ty zaczęłaś? i kiedy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. biegałam kiedyś, potem miałam przerwę i zaczęła gdy dostałam iPhone i ściągnęłam sobie aplikację biegową - spodobało mi się jak przybywa kilometrów. Tak po prostu:) a Ty dużo biegasz?

      Usuń
  2. uwielbiam Twojego bloga:) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Jesteś wspaniała:zacięta i perfekcyjna. JAk coś robisz to z klasą!!Uściski!

    OdpowiedzUsuń
  4. realizowałam przez spory czas metodę Gallowaya - dla mnie idealna na długie dystanse. ale co kto woli :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Też biegałam Galloway'em, jednak tylko na początku. Kiedy pokonałam barierę we własnym umyśle, a organizm zaczął traktować bieg jako coś bardziej naturalnego, przyjemniejszego i mniej męczącego niż chodzenie, przestałam ją stosować. Chociaż obydwie książki tego trenera posiadam i często do nich zaglądam kiedy szukam różnych wskazówek, albo żeby sobie coś przypomnieć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a ja właśnie to sama nie wiem, nigdy tego nie próbowałam i tak jak napisałam mam wdrukowane, że nie mogę zacząć iść bo będzie wolniej, z drugiej strony jeżeli tą metodą można robić czasy 3h/maraton to coś w tym musi być!

      Usuń
  6. I'm gone to tell my little brother, that he should also pay a visit
    this weblog on regular basis to take updated from newest gossip.

    OdpowiedzUsuń
  7. After looking over a handful of the articles on your website, I honestly like your way of blogging.

    I added it to my bookmark site list and will be checking back
    soon. Please visit my website too and let me know how
    you feel.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Wybrane dla Ciebie

Copyright © On Egin Eta Topa