4 lipca 2017

T1 i T2 czyli czwarta dyscyplina w triathlonie – STREFA ZMIAN

Rowery zostawione na noc w T1, w foli chroniącej przed deszczem. W przypadku startu w południ warto opony przykryć ręcznikami by nie pękły od nagrzania fot. D.Szymborska


Można powtarzać przed snem, wyobrażać sobie siedząc w autobusie, albo ćwiczyć w salonie….

Każdy sposób jest dobry, by zmarnować mniej czasu w strefie zmian. W czasie triathlonowych zawodów czas mierzony jest od wejścia do wody do przekroczenia linii mety. Jednym słowem to ile czasu spędzimy przebierając się na rower i później na bieganie, ma duże znaczenie. To są minuty, których nie warto tracić! Oto lista praktycznych informacji, które pozwolą nie tracić czasu.

Organizatorzy zawodów triathlonowych proponują dwa systemy zorganizowania stref zmian – „worki” i „pudełka”.

System „workowy” – najważniejsze informacje


W pakiecie startowym dostajemy trzy worki – do depozytu, do T1 (niebieski) do T2 (czerwony). 

W T1 – wieszamy rower, do którego przyczepiamy buty – jeżeli umiemy wsiadać przy wpiętych butach, w zależności od zaleceń organizatora kask albo przyczepiamy do roweru albo umieszczamy w niebieskim worku. W „mokrym” worku musimy zapakować wszystko to co chcemy zabrać ze sobą na trasę rowerową lub co może nam się przydać w strefie zmian. Podstawowe wyposażenie to: kask, okulary, buty rowerowe i numer startowy na pasku. Cała reszta zależy od naszej strategii na zawody. Czy startujemy w stroju triathlonowym, czy wolimy ubrać spodenki rowerowe w T1 i przebrać je na biegowe w T2. Dodatkowo można zapakować: rękawiczki rowerowe, batonik/żel do zjedzenia w strefie zmian, ręcznik do wytarcia stóp, krem przeciw obtarciom lub olejek do opalania. Bardzo ważne jest to, żeby pamiętać, że jak już będziemy przebrani to do worka pakujemy piankę (jeżeli w niej płynęliśmy, okularki i czepek, worek wiążemy i wrzucamy do specjalnego kontenera w strefie „zrzutu”. Nazwa worka mokry nie jest nadana mu bez powodu!

W T2 – odstawiamy rower w odpowiednie miejsce i pędzimy po worek czerwony w którym czekają na nas rzeczy na trasę biegową. Podstawowe wyposażenie to: buty biegowe, daszek/czapeczka. Jeżeli planujemy zmieniać spodenki to te biegowe powinny na nas czekać w czerwonym worku. Dodatkowo można zapakować picie lub jakąś przekąskę przed ostatnim etapem triathlonu. Wybiegając z T2 w strefie „zrzutu” oddajemy worek w którym jest kask i buty rowerowe (jeżeli je wypinaliśmy).

Jeżeli strefa T1 znajdowała się w innym miejscu niż T2, to organizator z reguły zapewnia transport „mokrych” worków i wszystko odbieramy wraz z rowerem w T2 po zakończeniu zawodów.



System „pudełkowy” - najważniejsze informacje

T1 i T2 jest w jednym miejscu. W przeddzień zawodów lub w dniu startu zostawiamy wszystko w strefie zmian. Tutaj jest kilka „patentów”, które pozwalają przyśpieszyć zmiany. Wieszamy rower, układamy lub wieszamy na nim kask (z okularami w środku), wpinamy buty rowerowe (ci, którzy umieją tak startować), mocujemy pas startowy z numerem na kierownicy roweru – by szybko go ubrać. Najważniejsze jest odpowiednie ułożenie rzeczy w pudełku. Każdy zawodnik ma do dyspozycji jedno lub dwa pudełka zapewniane przez organizatorów. Obowiązkiem zawodnika jest taka organizacja zmian z różnych dyscyplin, by wszystko trafiało do pudełka i nie było rozrzucone w strefie zmian. W pudełku układamy: buty rowerowe (jeżeli nie przyczepiamy ich do roweru), buty biegowe. Cała reszta, podobnie jak z workami zależy od naszej strategii. Jeżeli zależy nam na wygodzie to w pudełku umieścimy jeszcze: rękawiczki rowerowe, ręczniczek, picie, jedzenie, daszek lub czapeczkę na trasę biegową, ubrania – jeżeli nie płyniemy w stroju tri, to przydadzą się nam spodenki i bluzeczka. Ważna jest kolejność i porządek w układaniu rzeczy w pudełku – najpierw to co na rower potem, to co przyda się na trasie biegowej. Jeżeli nie chcemy biec w mokrych butach to najpierw to albo włóżmy piankę do drugiego pudełka albo ułóżmy ją na dnie i potem wrzućmy buty biegowe.



Strefy zmian praktyczne informacje:

·      Toalety – organizatorzy zapewniają dostęp do toalet w strefie zmian.

·  Przebieralnie – namioty w których można się przebrać pojawiają się w przypadku systemu „workowego” i stref zmian w zawodach na dystansach długich, są podzielone ze względu na płeć. Zapomnijmy o prywatności i pamiętajmy o ubraniu bielizny pod piankę!


·      Kary dla bałaganiarzy – w wielu regulaminach zawodów jest opisane jakie kary są przyznawane za zaśmiecanie strefy zmian lub zajmowanie więcej miejsca przez np. rozwieszanie pianki na wieszaku na rower. Rozrzucone rzeczy utrudniają opuszczenie strefy zmian innym zawodnikom dlatego za to sędziowie przyznają upomnienia i kary.

·      Belki – czyli bardzo ważne linie – na rower możemy wskoczyć lub wsiąść co kto woli za wyznaczoną przez sędziów linią, podobnie z zejściem z roweru – przed belką. Inaczej czekają nas regulaminowe kary.


·      Kask na głowie – regulamin zawodów określa jasno, że zawodnik, który trzyma rower w T1 i T2 musi mieć zapięty kask! Znów brak kasku lub niezapięte paski skutkują karą.


Tak jak napisałam w pierwszym zdaniu przejścia w strefach zmian trzeba ćwiczyć – nasza sprawność w przebieraniu będzie skutkować lepszym czasem na mecie!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

On Egin znaczy smacznego Topa na zdrowie! A TRI to triathlon! Czyli o tym wszystkim jest ten blog!
Dziekuję bardzo za komentarz.

zapraszam również na facebook:) https://www.facebook.com/oneginetatopa