28 października 2013

Interwały biegowe co to jest? VIDEO



Kolejny odcinek, już czwarty, mojej "szkółki biegowej". Tym razem o interwałach.

Czym jest trening interwałowy?

To prosty trening, króry składa się z dwóch części, które są powtarzane w seriach. Obciążenie (odcinek biegowy) – przerwa (trucht albo marsz).

Obciążenie i przerwa wypoczynkowa następują po sobie naprzemiennie. Ważne jest to by każde kolejne obciążenie było biegane na tak zwanym niepełnym wypoczynku. Znaczy to, że szybki odcinek biegniemy z prędkością większą niż ta z którą chcemy bieg w wyścigu, a odpoczynek jest na tyle krótki, że nie pozwala organizmowi wypocząć w 100%.

Zasady treningu interwałowego

Jeżeli dopiero zaczynasz tę metodę treningu, to w przerwach między obciążeniem (biegiem) maszeruj. 

Trenerzy radzą by nie doprowadzać się skrajnego wyczerpania. Ta rada jest szczególnie ważna dla początkujących. Nie należy „się zajechać” tylko po ukończonym treningu (określonej ilości powtórzeń) mieć siłę na…jeszcze jedno powtórzenie. 

Krótkie interwałowe odcinki należy biegać z prędkością, która jest troszkę (minimalnie) szybsza od tej z którą mamy zamiar wystartować w zawodach. Dzięki temu w dniu startu, będziemy mieli siłę na więcej i nabiegamy dobry wynik!

Zalety treningu interwałowego

Jeżeli biegamy interwały raz w tygodniu to, to jest najprostszy sposób by obserwować zmiany w naszej szybkości. Wystarczy porównać wyniki na tym samym dystansie. 

Interwały najlepiej biegać na stadionowej bieżni albo w miejscu, gdzie dany odcinek biegowy mamy dobrze zmierzony (np. od latarni do latarni itp.). Uczymy się biegać w równym tempie, pomimo zmęczenia a to bardzo przydaje się długodystansowcom.


Przykładowy trening

Trening interwałowy składa się z dwóch serii np. 5x1 minuta biegu, gdzie przerwa trwa 2 minuty. Ważne jest też, to by przerwa pomiędzy ukończonymi seriami trwała 5 minut. To przykładowy trening dla osoby początkującej. Zaawansowani biegają również 2 serie, też po 5 powtórzeń trwających minutę. Jednak przerwa pomiędzy nimi to 90 sekund, no i prędkości jest dużo większa.

To co ważne, to, to, że trening interwałowy nadaje się dla biegaczy o różnym stopniu wytrenowania. Po prostu obciążenie czyli część biegowa będzie pokonywana z różną prędkością.



A za tydzień….a to zobaczcie na filmie….

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

On Egin znaczy smacznego Topa na zdrowie! A TRI to triathlon! Czyli o tym wszystkim jest ten blog!
Dziekuję bardzo za komentarz.

zapraszam również na facebook:) https://www.facebook.com/oneginetatopa