TRYB JASNY/CIEMNY

Kurczak vindaloo

Kurczak vinadloo - u mnie nie tak bardzo ostra wersja fot. D.Szymborska


Taka mieszanka portugalsko hinduskich smaków. U mnie w wersji ostrej ale nie przepalającej podniebienia. Zabawy z gotowanie sporo, składniki do kupienia w „normalnych” sklepach – efekt REWELACYJNE danie, które wybornie smakuje na gorąco, ale dla leniwców, nadaje się do zjedzenia również na zimno!

To naprawdę ciekawe zarówno historycznie jak i smakowo danie. Bardzo popularne w Goa, ale wymyślone przez Portugalczyków. Nazwa pochodzi od słów wino, ocen winny i czosnek. Ja wina do mojej wersji nie dodawała, ale czosnku było sporo i octu winnego również.

Portugalczycy wymyślili ostre danie, a hinduscy kucharze dodali do niego ziemniaki. Nie żeby je specjalnie łagodzić ale przetłumaczyli sobie część nazwy dania – aloo – co w hindi znaczy ziemniak!

Jeszcze jedna ciekawostka, to ostre curry jest tak popularnym daniem, że w czasie Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej (w 1998) powstała nawet piosenka o tej nazwie – Vindaloo!

Składniki:




Składniki do tego dania i fasolki w mleku kokosowym fot. D.Szymborska


Pasta vindaloo:

·      3 łyżki pomidorów z puszki,
·      1 i ½ łyżeczki przecieru z imbiru (kupiłam słoiczek, ale można samemu utrzeć),
·      1 i ½ łyżeczki przecieru z czosnku (jw.),
·      1 łyżeczka pasty z tamaryndowca,
·      szczypta chilli (bo ja bardzo ostro nie lubię),
·      1 łyżka papryki,
·      1 łyżka cukru,
·      1 łyżeczka soli,
·      3 łyżki octu winnego,
·      1 łyżeczka pieprzu.

Wszystkie składniki sosu wymieszać starannie. Odstawić.

·      Olej do smażenia,
·      2 pokrojone w piórka cebule,
·      500g mięsa (ciemnego) z kurczaka,
·      3 zielone chilli (posiekane),
·      2 starte na tarce ziemniaki (na plasterki, można też użyć mandoliny, ja nie mam i tarka w zupełności wystarcza),
·      3 łyżki pomidorów z puszki,
·      1 pomidor bez skórki,
·      2 łyżki przyprawy garam masala,
·      kolendra (do dekoracji).


Przygotowanie:

Na oleju usmażyć cebulę, doprawić garam masala, dodać pastę. Podsmażyć chwilkę, dodać kurczaka i chilli (pokrojonego w kawałki). Odczekać chwilę i dodać pomidory (w dwóch postaciach), po chwili dolać szklankę wody, wszystko starannie wymieszać i dodać ziemniaki. Gotować do czasu kiedy ziemniaki będą gotowe. Czas gotowania zależy od tego jak szybko będziemy odparowywać sos, jak również od tego jak cienko uda się nam pokroić ziemniaki.


W moje wersji danie jest smaczne, pikantne ale w ten „jadalny” sposób! Podawać z chlebkiem naan albo ryżem. Idealnie się komponuje z fasolką w sosie kokosowym (TUTAJ).

Komentarze

Prześlij komentarz

Wybrane dla Ciebie

Copyright © On Egin Eta Topa