TRYB JASNY/CIEMNY

Zimno, zimniej – odmrożone stopy – poradnik dla biegacza

W ich będzie ciepło! Gore, futerko, izolacja - niebiegowe ale spacerowe - też potrzebne fot. D.Szymborska


Nie wnikając w szczegóły, nie spodziewałam się, że tak łatwo można sobie odmrozić stopy. A po drugie nie miałam pojęcia jak postępować jak już tak zmarznę. Teraz mam nowe buty, niebiegowe wprawdzie ale za to takie, żeby dbać o moje stopy jak jest zimno! Bo już wiem, że będę w nie bardziej marzła.

To najpierw trochę teorii, dla mnie odmrożenia to mieli himalaiści w czasie zimowych wejść, a nie biegacze w Dolomitach. Teraz już wiem, że odmrożenie to nie od razu martwica, odpadająca noga czy siny nos. Odmrożenia są różnego stopnia, ja na szczęście nie zrobiłam sobie dużej krzywdy ale i tak będę bardziej uważać.

Pierwsze objawy odmrożenia to mrowienie – podobne do tego jak ręka zdrętwieje w czasie snu albo z powodu niewygodnej pozycji. Po mrowieniu jest sztywnienie, odrętwienie (czyli już nie da się normalnie ruszać palcami w butach), wreszcie lekarze mówią o blednięciu skóry. Tego to nie obserwowałam bo nie zdejmowałam butów na mrozie. Do tego to ja doszłam, dalej jest tylko gorzej – pęcherze wypełnione płynem. Brrr. Nie wspominając, że przy ogrzewaniu odmrożone miejsce z bladego zmienia kolor na siny.

Pęcherzy nie przerabiałam i wolałabym nie mieć takich „przyjemności” więcej. To co robić jak się odmrozi stopy?

Nie należy masować – o tym nie miałam pojęcia, lekarze tłumaczą, że jak tkanka przez minusową temperaturę została zniszczona to masowanie jeszcze pogłębia te zmiany.


Reszta zaleceń jest taka, że też na to wpadłam – zdjąć mokre skarpetki, buty – logiczne.

Zamoczyć nogi w ciepłej wodzie – to dokładnie zrobiłam to było jacuzzi, temperatura wody wynosiła około 35 stopni. Jakbym miała możliwość kąpieli w wannie to teraz już wiem, że należy zacząć od temperatury 25 stopni i zwiększać ją do 40 ale nie należy brać bardziej gorącej kąpieli. Znów specjaliści uważają, że zbyt ciepła woda będzie jeszcze bardziej niszczyć tkanki. Uff miałam szczęście z tą kąpielą, inna sprawa, że chyba nie ogrzewa się tak bardzo wody w jacuzzi?

Tyle z doraźnego pomagania samemu sobie. Potem suche skarpetki i picie słodzonych, ciepłych napojów. Witamina C pomaga na krążenie – stąd gorąca herbata z sokiem i cytryną – znów klasyka. Alkohol nie pomaga – tego też można się domyślić.

Później by poprawić ukrwienie i stan skóry można robić specjalne kąpiele parafinowe, moczyć stopy w wodzie z oliwą, dodawać gorczycy do kąpieli stóp. Ja zdecydowałam się na solankę z aromatyczną solą. Jak doczytałam, to rozwiązanie jest dobre tylko wtedy gdy nie ma się pęcherzy ani jakiś zadrapać, bo wtedy to taka kąpiel nie będzie ani wskazana ani przyjemna!

Cóż „dokształciłam” po fakcie, jedyne co źle robiłam to rozmasowywanie palców, na szczęście niezbyt długo po poczłapałam do jacuzzi.



Komentarze

  1. Cenne informacje. Sama dopiero zaczynam biegac zimą, i dobrze wiedziec co ewentualnie zrobic podczas odmrożeń.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Wybrane dla Ciebie

Copyright © On Egin Eta Topa